Monday, December 26, 2011

PERTOLONGAN ALLAH

Firman Allah yang bermaksud;

Dan tidak ada yang lebih zalim daripada orang yang mengada-adakan perkara dusta terhadap Allah, sedang ia diajak kepada memeluk Islam; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang zalim. Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian). Dia lah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad SAW) dengan membawa hidayah petunjuk dan agama yang benar (agama Islam), supaya Ia memenangkannya dan meninggikannya atas segala ugama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya. (As-Saf: 8-9)

MUQADDIMAH

Bagi kaum musyrikin Mekah, perangan Badar merupakan peperangan yang tersangat menyakitkan buat mereka. Mengapa tidak ? Tentera mereka banyak yang korban, sebahagiannya menjadi tawanan dan yang lainnya lari berselerakan menyelamatkan diri dengan meninggalkan harta benda yang tersangat banyak. Padahal mereka telah membuat persiapan untuk menghadapi pertempuran ini dengan persiapan yang secukupnya. Mereka membawa pasukan tempur dengan persenjataan dan logistiknya, jauh lebih besar dan kuat dibandingkan pasukan kaum muslimin.

Secara teknikel ketenteraan, mereka memang mengungguli segalanya dibanding kaum muslimin. Akan tetapi semua itu tidak menjadi jaminan kemenangan, apalagi kemenangan yang gilang gemilang. Sebaliknya tentera Islam yang selama ini mereka remehkan, ternyata teramat sulit untuk dipatah dan dikalahkan.

FAKTOR KEMENANGAN MUSLIMIN DI BADAR

Banyak faktor yang menjadikan tentara Islam di medan Badar sukar dipatahkan, sehingga akhirnya mereka telah beroleh kemenangan. Diantaranya :

a) Adanya motivasi yang kuat dalam perjuangan menegakkan agama Allah.

Semangat jihad fi sabilillah memang sulit untuk dipadamkan. Sejarah telah memperlihatkan kepada kita betapa kesungguhan dan keikhlasan para mujahid Islam di medan Badar dalam membela agama Allah berjuang dengan mengorbankan segalanya adalah menjadi sebab kemenangan.

b) Ketaatan atau kepatuhan mereka kepada kepimpinan Rasulullah SAW

Ketaatan para sahabat terhadap Rasulullah SAW memang sukar dicari bandingannya. Ketaatan yang dijiwai oleh keimanan yang tertancap kuat di dalam dada mereka, sulit dipatahkan oleh hebat dan dahsyatnya pertempuran.

c) Pertolongan Allah yang turun di saat yang sangat tepat.

Pertolongan itu antara lain berupa turunnya hujan sebelum bermulanya peperangan. Hujan yang turun dengan lebat di daerah padang pasir dan bukit-bukit berbatu itu, banyak membawa keuntungan tersendiri bagi kaum muslimin. Bagi tentera Rasulullah SAW turunnya hujan itu, bagaikan mendapat ‘tentera bantuan’  yang sangat diperlukan di daerah yang kering kontang, sekaligus menghilangkan keragu-raguan dalam menghadapi musuh.

Maka benarlah, ketika Allah berfirman memberitahu kemenangan pasukan yang dibawa Rasul-Nya : "

Dan Dia ( Allah) telah menolong kamu dalam (perang) Badar, sedangkan jumlah kamu sedikit. Karena itu bertaqwalah kepada Allah, agar kamu berterimakasih ". (Ali Imran: 123)

UNDANG-UNDANG KEMENANGAN

Di dalam perjuangan, kemenangan tidak pernah datang secara tiba-tiba atau semberono tanpa sebab yang mendorong berlakunya kemenangan. Kemenangan hanya akan datang apabila berlaku undang-undangnya.

Undang-undang 1:
Kemenangan hanya datang daripada sisi Allah SWT. Siapa yang ditolong oleh Allah mereka tidak akan dikalahkan buat selama-lamanya, sekali apa pun perancangan yang disusun oleh musuh timur dan barat. Namun siapa yang Allah ingin hinakan, tiada siapa yang akan dapat membantu dan membantunya untuk memperoleh kemenangan. Undang-undang kemenangan ini dapat kita lihat dari peristiwa tentera Thalut yang dapat mengalahkan tentera Jalut sekalipun bilangan tenteranya sangat sedikit dibandingkan tentera Jalut. Demikian juga Allah telah pernah membantu tenteranya yang tidak memiliki senjata dan pengikut seperti yang berlaku kepada Rasulullah SAW pada ketika Nabi dan Abu Bakar As-Siddiq ketika bersembunyi di Gua Thur.

Undang-undang 2:
Allah tidak akan menolong siapa yang tidak menolongnya. Siapa yang menolong Allah, Allah pasti akan menolongnya, seperti firman Allah SWT;

Wahai orang-orang yang beriman. Jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu. (Muhammad: 7)

Yang dimaksudkan dengan menolong Allah ialah menolong agama-Nya dan berjuang untuk meninggikan kalimah-Nya serta berjihad untuk meletakkan syariat-Nya ditempat yang tertinggi. Kalau kita benar-benar berjuang dan kita benar-benar beriman kepada Allah kita pasti akan ditolong oleh Allah SWT, seperti firman-Nya;

Adalah menjadi tanggungjawab kami menolong orang-orang yang beriman (Ar-Rum: 11)

Undang-undang 3:
Seperti mana kemenangan tidak akan berlaku melainkan kepada orang-orang yang benar-benar beriman, maka demikian juga kemenangan tidak akan berlaku melainkan dengan sebab orang-orang yang beriman. Kemenangan Islam adalah hadiah untuk orang-orang beriman, dan ia juga akan berlaku dengan sebab mereka. Merekalah punca kemenangan Islam. Firman Allah yang bermaksud;

Dialah (Allah) yang telah memperkuatkan engkau (Wahai Muhammad) dengan kemenangan-Nya dan dengan sokongan orang-orang yang beriman (Al-Anfal:62)

GENERASI KEMENANGAN

Generasi perjuangan yang akan mewarisi kemenangan daripada Allah SWT adalah generasi yang lahir daripada ‘sumber Islam’ yang suci dan memahami Islam dengan kefahaman yang tepat mengenai Islam. Mereka tidak hanya Islam pada nama, tetapi merekalah generasi yang hidup dalam praktikal Islam. Kelainan mereka daripada orang lain, sehingga mereka dianggap asing, namun mereka hidup di tengah-tengah masyarakat menampilkan ketinggian akhlak Islam dan peradaban kemanusian yang sungguh tinggi. Mereka tidak pernah berduka oleh sedikitnya orang seperti mereka, yang menyebabkan timbul kekecewaan dalam diri mereka, kemudian mengambil sikap hidup bersendirian atau bersama kelompoknya sahaja, terasing diri daripada masyarakat, tetapi merekalah pendakwah yang sentiasa menyeru kepada Allah dan jalan-jalan kebenaran. Ciri-ciri generasi ini ialah;

a-Generasi yang hidup dalam reality yang nyata
Mereka berkerja dan berjuang di alam kenyataan. Mereka ‘tidak berenang di atas daratan dan tidak terbang tanpa menggunakan sayap’. Mereka memiliki impian, namun impian mereka bukan khayalan. Impian mereka adalah suatu yang tidak mustahil dapat dicapai. Mereka memahami sunnatullah di dalam perjuangan. Mereka memahami bahawa kejayaan di dalam perjuangan tidak dapat dicapai dalam masa yang singkat. Bahkan perjuangan memerlukan kesabaran yang sebegitu besar sebelum terciptanya sebuah kemenangan. Seumpama sepohon pokok yang rendang dan berbuah dengan lebat telah melalui proses yang panjang bermula ia adalah daripada sebiji biji benih.

b-Generasi yang berkerja
Mereka bukan golongan yang hanya tahu menyanyi terhadap kehebatan Islam di masa lampau, dan tidak juga hanya menyanyikan lagu-lagu bahawa Islam tetap akan menang pada masa akan datang, tapi mereka meyakini bahawa  kemenangan itu akan tercapai setelah mana berlaku usaha dan kerja yang tidak sedikit demi untuk menikmati harga sebuah kemenangan. Mereka meyakini bahawa kerja untuk mendaulatkan Islam adalah suatu kewajipan yang balasan pahalanya tetap ada di sisi Allah. Kerja mereka di medan jihad tidak pernah berhenti. Mereka tidak pernah terleka terhadap tugas-tugas jihad walau hanya untuk sesaat sahaja. Pertempuran mereka dengan musuh berterusan, samada musuh zahir ataupun musuh bathin. Mereka tidak pernah ‘membuang senjata’ dan tidak pernah ‘berhenti berehat’ oleh letihnya perjuangan.

c-Generasi yang bersifat Rabbani
Generasi yang bersifat Rabbani adalah generasi yang mereka hidup di atas muka dunia, tetapi dengan memiliki hati sebagai orang-orang akhirat. Mereka hidup di atas mukabumi, namun hati mereka menjangkau ke alam tinggi. Merekalah  tujuh golongan yang bakal bernaung di bawah arash Allah SWT pada hari yang tidak ada naungan melainkan arash Allah SWT di akhirat nanti. Hati mereka sentiasa bergantung kepada Allah, sementara lidah mereka tidak pernah kering daripada menyebut nama Allah. Mereka sentiasa sebuk mentaati Allah, jikalau mereka mencintai seseorang adalah kerana Allah, demikian juga membenci pun juga kerana Allah. Yang paling nenonjol sifat mereka ialah ‘mukhlisin’, mereka penuh sedar bahawa mereka diciptakan hanya untuk menjadi hamba kepada Allah. Mereka sedar bahawa apabila hidup di atas muka dunia sudah tersasar daripada matlamat ubudiyyah kepada Allah, mereka tidak akan mencapai kemuliaan dan ketinggian hidup di atas muka dunia.

TAZKIRAH KEMENANGAN

Adalah perlu menjadi peringatan kita, pertolongan Allah itu tidak hanya berlaku sebelum terjadinya peperangan, namun juga setelah peperangan berakhir. Iaitu ketika kaum musyrikin hendak menuntut balas atas kekalahan mereka. Dalam kitab "Ar-Rahiqul Makhtum" susunan As-Syeikh Shafiyyur Rahman Al-Mubarakfury diungkapkan dengan jelas perancangan mereka untuk membunuh Nabi SAW, namun telah digagalkan dengan pertolongan daripada Allah SWT.

Ada dua orang tokoh musyrikin Mekah. Umair bin Wahab dan Sofwan bin Umayyah, keduanya masing-masing diliputi dendam yang membara terhadap Nabi Muhammad SAW. Dendam keduanya bukan sekadar kerana pasukan mereka kalah besar di medan pertempuran, tetapi juga keduanya kehilangan anggota keluarganya yang terkasih. Umair kehilangan anak kesayangannya, Wahab bin Umair, yang ditawan kaum muslimin. Dan Sofwan kehilangan ayahnya dan anaknya yang mati terbunuh. Keduanya bertemu di Hijr, saling menghibur diri dan bersepakat untuk membunuh Nabi.

Kata Sofwan kepada sahabatnya, sesudah kekalahan di Badar, pasti akan datang kemenangan. Umair menyambutnya " engkau benar. Demi Allah, kalau tidak karena aku masih ada hutang yang harus aku lunasi dan kalau tidak karena keluarga yang kutakutkan akan musnah setelah kematianku, niscaya pada saat ini aku menunggang unta, akan ku temui Muhammad dan akan aku bunuh dia. Apalagi sekarang anakku menjadi tawanannya.". Sofwan menyahut :" Jika itu tekadmu, aku akan menanggung seluruh hutang-hutangmu. Aku akan melunasinya. Keluargamu adalah keluargaku juga. Tidak usah dibimbangkan, aku akan menjaganya selama mana mereka masih hidup. Aku tidak keberatan sama sekali melindungi mereka "." Kalau begitu, rahasiakan kesepakatankita ini" , balas Umari. " Akan kulakukan" jawap Sofwan mantap.

Umair lalu meminta pedangnya, dan mengasahnya hingga tajam, kemudian segera berangkat ke Madinah. Ketika Umair tiba di Madinah, ia bertemu Umar Ibnul Khattab yang sedang berada bersama para sahabat yang lain di Masjid. Melihat kedatangan Umair, Umar seperti mendapat menelah perkara yang buruk. Ia segera menemui Nabi seraya berkata : " Wahai Nabi Allah, di luar Umair musuh Allah datang menghunuskan pedangnya" Nabi menjawab : " Suruh dia masuk". Sebelum Umar menyuruh Umair masuk, ia meminta kepada beberapa orang Anshar untuk masuk lebih dulu, duduk di sekitar Nabi, menjaga berbagai kemungkinan buruk yang akan dilakukan Umair kepada Baginda SAW. Setelah Umair masuk ke ruangan Nabi SAW, Umar langsung saja memegang tali pedang Umair di lehernya. Melihat tindakan Umar, Nabi menenangkan: " Biarkan saja, wahai Umar". Umair lalu mendekat ke Nabi sambil berkata: " Selamat pagi buat kalian semua" Nabi membalas: " Allah telah memuliakan kami dengan ucapan selamat yang jauh lebih baik dari ucapan selamatmu, wahai Umair. Itulah ucapan selamat para penghuni surga".

Nabi lalu bertanya: " Apa maksud kedatanganmu wahai Umair ?". Umair menjawab:" Aku datang untuk urusan tawanan yang berada di tangan kalian. Berbuat baiklah terhadap para tawanan itu". "Lalu untuk apa pedang di lehermu itu? " tanya Nabi. " Semoga Allah memburukkan pedang-pedang yang ada. Apakah pedang-pedang ini masih berguna bagi kami? " jawab Umair. " Jujurlah padaku. Apa maksud kedanganmu ?" tanya Nabi. " Hanya untuk itu tujuan kedanganku" Jawab Umair.

Nabi kemudian bersabda, membukakan persekongkolan jahat mereka: "Bukankah kamu pernah duduk-duduk bersama Sofwan bin Umayyah di Hijr, lalu kalian berdua menyebut-nyebut orang-orang Quraisy yang di masukkan ke dalam lubang, kemudian kamu berkata : " Kalau tidak karena aku masih punya hutang yang harus kulunasi, dan kalau tidak karena keluarga yang ku takutkan akan musnah setelah kematianku, niscaya pada saat ini aku akan menunggang unta, akan kutemui Muhammad dan ku bunuh dia? " Bukankah Sofwan hendak menanggung hutang-hutangmu dan keluargamu agar kamu dapat membunuhku ? Demi Allah, mustahil kamu dapat melaksanakannya.

Mendengar sabda Nabi SAW, Umair terkejut dan berkata: " Aku bersaksi bahwa engkau memang Rasul Allah. Wahai Rasulullah, dulu kami selalu mendustakan apa yang engkau sampaikan kepada kami, berupa pengkhabaran dari langit dan wahyu yang turun kepada engkau. Padahal tidak ada yang tahu masalah ini kecuali aku dan Sofwan. Demi Allah, kini aku benar-benar tahu bahwa apa yang datang kepada engkau adalah dari Allah. Segala puji bagi Allah yang telah menunjukki aku kepada Islam dan menuntunku ke jalan ini".

Umair lalu mengucapkan dua kalimat syahadat, memeluk Islam dan menjadi salah seorang sahabat Nabi yang setia. Bahkan dialah yang banyak membawa orang-orang di Mekah memeluk Islam.

Inilah salah satu contoh satu bentuk pertolongan Allah yang diberikan kepada para hamba-Nya yang bersungguh membela agama-Nya. Orang-orang musryikin dan kafirin sentiasa melakukan konspirasi untuk menghancurkan Islam, umatnya dan gerakannya, namun Allah tetap melindunginya. Benarlah firman Allah seperti ayat di atas;

“Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian)”.

PENUTUP

Generasi kemenangan sekalipun sebegitu keras dan tegas dengan perinsip perjuangan, tetapi mereka adalah golongan yang mudah untuk dibawa berbincang. Mereka tahu mana suatu yang sifatnya usul dan mana suatu yang sifatnya furu’. Mereka dalam permasalahan usul adalah seperti besi, tetapi dalam permasalahan furu’ mereka adalah selembut sutera.

Generasi kemenangan, sekalipun mereka sentiasa berada di medan, tetapi mereka tidak pernah leka untuk sentiasa ‘kembali kepada Allah’. Mereka sentiasa mengawas diri daripada maksiat seperti mereka sentiasa mengawas diri daripada musuh Allah dan musuh mereka. Mereka lebih takut kepada maksiat hati lebih dari takut mereka kepada maksiat zahir. Perasaan takabbur, merasa taajjub terhadap diri sendiri, riya’, serta bersangka jahat kepada orang lain adalah di antara maksiat hati yang teramat mereka takuti, justeru mereka tahu bahawa dengan tumbuhnya perasaan-perasan itu, jauhlah mereka daripada Allah, dan segala kerja jihad mereka di dunia ini bakal menjadi debu yang berterbangan di akhirat nanti.

Semoga kitalah generasi kemenangan yang dibicarakan di dalam kertas ini, insya-Allah.

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons